تشیع در هرات دوره ی تیموری

پایان نامه
چکیده

سیر گسترش تشیع در ایران امری تدریجی می با شد ولی ورود مغولان به ایران نقطه عطفی در تاریخ ایران و تشیع محسوب می شود .با سقوط خلافت که عامل انسجام جهان تسنن بود و تساهل مذهبی حکام مغول زمینه ی رشد و شکوفایی و گسترش سایر فرق مذهبی فراهم گردید علاوه بر مرکزیت سیاسی در پرتوی آرامش نسبی و امنیت ایجاد شده در دوره برخی از امرای تیموری زمینه ی رشد فرهنگی در هرات فراهم گردید. آمیختگی تشیع و تصوف و نفوذ آن در ایران به عنوان یکی از مشخصه های برجسته ی قرن نهم هجری که مصادف با حکومت تیموریان بود محسوب می گردد . به طور کلی هدف از این پژوهش که به شیوه ی توصیفی –تحلیلی انجام شده آن است که ضمن برسی گذرا به تاریخ تشیع در ایران تا دوره ی مورد بحث ،اوضاع سیاسی ،اجتماعی و فرهنگی هرات نیز مورد کنکاش قرار گیرد در ادامه زمینه های گسترش تصوف و آمیختگی این دوبا همدیگر و ظهور فرقه های شیعی- صوفی از سویی و از سوی دیگر سیاست مذهبی شاهان تیموری و باز تاب تشیع در معماری هرات به عنوان بخشی از سیاست مذهبی شاهان تیموری در جهت همنواختی با مذهب عامه مورد بحث قرار می گیرد. نتایج حاصل از این پژوهش به این ترتیب است: امنیت و رشد اقتصادی ایجاد شده در دوره ی امرای تیموری باعث رشد و شکوفایی فرهنگی در هرات گردید. در این دوره علاوه بر ظهور فرقه های شیعی- صوفی با اندیشه مهدویت و همچنین حمایت شاهان تیموری از شیعیان و اقدامات فرهنگی به عنوان بخشی از سیاست مذهبی آنها منجر به رشد و گسترش تشیع در دوره تیموری گردید.

منابع مشابه

حامیان هنری دوره ی تیموری در هرات

چکیده: در این پژوهش زندگی و احوال حامیان هنری دوره ی تیموری در شهر هرات با روش توصیفی تحلیلی مورد بررسی قرار می گیرد، حامیانی که به واقع نقشی تاثیرگذار در شکوفایی هنر و ادب تیموریان در این شهر داشته اند. این اشخاص هنرپرورانی بوده اند که اگرچه تباری ایرانی نداشته اند اما به هنر این سرزمین خدمت کرده اند. در ادامه عوامل و زمینه هایی مورد توجه قرار می گیرد که سبب ساز این تعالی و رشد شده اند. در ...

15 صفحه اول

نقش نغمات بر حیات و ماندگاری سازها مطالعه ی موردی: دوره ی ایلخانی و تیموری

در پژوهش حاضر تلاش شده است نقش و تأثیر نغمات تولید شده توسط سازها بر حیات و ماندگاری سازها در برشی تاریخی از موسیقی ایران (دوره ی ایلخانی و تیموری) مورد بررسی قرار گیرد. در این تحقیق سه عنصر مهم در «نغمات تولید شده توسط سازها» این گونه شناسایی شده اند: 1 ـ اجرای گام بالقوه‌ی سامانه موسیقی 2 ـ وسعت صوتی 3 ـ اجرای همزمان چند نغمه. در مبحث «اجرای گام بالقوه» چگونگی اجرای گام بالقوه‌ی 17 نغمه‌ای ص...

متن کامل

تحلیل نگاره های دارای مضمون شیعی مربوط به دوره های ایلخانی، تیموری و ترکمن براساس گفتمان تشیع (دوازده امامی)

در این مقاله تعدادی از نگارههای دارای مضمون شیعی مربوط به دورههای ایلخانی، تیموری و ترکمن، براساس گفتمان تشیع )دوازدهامامی( مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتهاند. گفتمان تشیع، مجموعهای منسجم از مفاهیم، باورها و روایتها را دربرمیگیرد ً انتظار میرود در که با در اختیار گرفتن ذهنیت شیعیان، در تمامی جوانب زندگی فردی و اجتماعی آنان بازتولید میشود و منطقا صورت و محتوای نگارههای دارای مضامین شیعی نیز به ظهور...

متن کامل

مطالعه تطبیقی دو نگاره ی جنگ اژدها با رستم/اسفندیار در مکتب شیراز در دوره ی آل اینجو و تیموری

شاهنامه فردوسی یکی از آثاری است که نگارگران ایرانی در تمامی ادوار به مصور کردن آن علاقه نشان داده اند. شاهد این مدعا تعداد زیادی شاهنامه است که که از دوره اسلامی به جا مانده است. نگارگران مکتب شیراز نیز از این قافله جا نمانده اند. شیراز یک بار در حمله ی مغول و بار دیگـر در حمله ی تیمـور مورد هجوم قرار گرفت که در هر دو توانست با تکیه بر میراث هنری خود در نگارگری شیوه خاص خود را زنده نگه داردو به...

متن کامل

رشد تشیع و افول تصوف خانقاهی در آذربایجان دوره ی شاه طهماسب صفوی (930-984 ه.ق.)

تصوف که به عنوان طرز فکر و مجموعه­ای از آداب و اعمال مشخص، در بر گیرنده­ی نوعی عکس­العمل نسبت به اوضاع اجتماعی بود، در طول تاریخ پر فراز و نشیب اسلام و ایران، انعکاسات و الهامات بسیار متفاوتی از فرهنگ معنوی طبقات جامعه­ی اسلامی را در خود پذیرفته، حل و جذب کرد. اینکه در آذربایجان قرن دهم ودر دوره­ی شاه طهماسب وضعیت تصوف چگونه بوده است موضوعی در خور توجه است. در این دوره از سویی رشد تشیع ومبارزه­...

متن کامل

زمینه‌های پیدایش مکتب هنری هرات در عصر تیموری و چگونگی انتقال مواریث آن به عصر صفوی

پیدایش هنرهای تزئینی و معماری عصر تیموری، معلول عواملی چند می­باشد که از مهمترین آنها می­توان به این موارد اشاره کرد. تأثیرپذیری تیموریان از فرهنگ ایرانی، انتقال هنرمندان و فرهیختگان ایرانی و سایر بلاد توسط تیمور به سمرقند و نقش­آفرینی آنها، مرکزیت­یافتن هرات در عصر جانشینان تیمور و حمایت­های بی­شائبه آنها از ارباب فضیلت، ارتباط مکتب هنری هرات با سایر مکاتب هنری این دوره و تأثیرپذیری آن از ویژگ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023